Tuesday 3 March 2015

Google Shortcut

Disini kami ingin berkongsi dengan tuan puan tentang beberapa trik pada google pages,

1. Penggunaan Lambang (~)

Lambang ini digunakan untuk membawa terus kepada carian yang tepat. contoh :

2. Definition
Penggunaan definition ini membolehkan kita terus mencapai kepada definasi yang kita perlukan, contoh :
3. Web specification
dengan menggunakan shortcut ini pengguna dapat access terus kepada laman tersebut dengan perkara  yang dikehendaki oleh para pengguna. contoh :


4. Format Specific
Format specific memboleh para pengguna memilih format yang mereka perlukan didalam carian mereka seperti mp3,avi dan lain-lain. Didalam kes ini kami menggunakan contoh pdf.

5. Laman berkaitan "related".
kita boleh melakukan carian terus ke laman web berkaitan dengan menggunakan related:<laman web>. Contoh anda boleh lihat disini.

6. Carian tepat.
dengan menggunakan shortcut dalam kurungan ("") anda boleh terus melakukan carian tepat kepada perkataan yang anda cari tersebut. Contoh :

7. Google scholar
Biasanya google scholar ini digunakan oleh penyelidik, pendidik dan juga pelajar untuk mencari-bahan ilmiah terus kedalam server Google. Google scholar biasanya akan membawa anda terus kepada laman-laman berbentuk ilmiah atau memaparkan segala maklumat yang berkaitan seperti journal dan lain-lain.



Sekian ilmu yang ingin dikongsi oleh kami, InsyaAllah dilain masa kami akan berkongsi lagi ilmu-ilmu yang kami ada untuk kita sama-sama belajar... Mohon like FB kami... Click pada gambar dibawah... Terima Kasih.

https://www.facebook.com/alfatihsolutions?fref=ts




No comments:

Post a Comment