Thursday 29 September 2016

Konsep WiFi Repeater, WiFi Extender & WiFi Bridging

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini saya ingin menceritakan tentang penggunaan WiFi Extender atau WiFi Repeaters dan juga WiFi Bridging. Konsep ini saya buat sendiri mengikut pengalaman dan pengetahuan saya dan tuan puan berhak untuk menilai dan membuat judgment anda sendiri. Apa yang saya ingin kongsikan ini hanyalah pendapat saya, dan mungkin benda yang saya ingin kongsi ini ada improvement dari site lain atau ilmu lain wallahualam…

Konsep WiFi Repeaters

Secara konsepnya WiFi Extender ini dan juga WiFi Bridging ini adalah sama iaitu digunakan untuk meluaskan coverage area signal tetapi dengan cara yang berbeza. Gambarajah berikut adalah untuk WiFi Extender.



Gambarajah diatas adalah untuk extender wifi, ini merujuk kepada buiding yang sama. Nampak macam simple kan? Tetapi tuan puan harus ingat dimana gelombang boleh dipantul dan diserap mengikut persekitaran semasa. Walaupun ianya boleh ditingkatkan tetapi harus diingat bahawa signal tidak semestinya dapat memenuhi ruang yang kita perlukan. WiFi Extender boleh digunakan untuk meningkatkan signal samada untuk bangunan yang sama atau ruang lapang seperti ditepi padang sekitar bangunan “main WiFi”. Lihat gambarajah dibawah.



Gambarajah diatas menerangkan konsep Wifi extender dimana bagi tujuan untuk kawasan padang contohnya konsep ini boleh digunapakai kerana :

1.    Dipadang tiada keperluan untuk penggunaan wifi kecuali persekitaran tepi padang.
2. Dipadang juga biasanya merupakan kawasan lapang yang tidak mempunyai kawasan langsung untuk penyimpanan peralatan network seperti switching rack. Biasanya hanya satu tiang disediakan dengan penyediaan power soket untuk WiFi Extender tersebut.

Kelemahan :

          Kelemahan Wifi Extender ini ada dua bagi saya :
1.    WiFi Extender biasanya menggunakan SSID yang sama dan juga hanya 1 Vlan.  User maximum adalah 254 user Class C Network.
2.    Coverage Area tidak mampu untuk menyeluruh memandangkan hanya 254 User yang support bagi setiap extender. (Bergantung kepada design yang tuan puan buat)

Konsep WiFi Bridging

          WiFi Bridging ini konsepnya hampir sama dengan konsep extender tetapi ianya berbeza dari segi design dan antenna dimana antenna untuk WiFi extender adalah jenis Omni-directional manakala WiFi Bridging biasanya menggunakan antenna bi-directional. Kedua-dua jenis konsep ini digunakan untuk extend signal tetapi dengan design yang berbeza.
          Seperti yang kita lihat diatas, wifi extender digunakan untuk kawasan lapang tetapi untuk menghubungkan wifi antara 2 building bagi saya anda memerlukan konsep bridging yang lebih effective.



          Konsep diatas adalah konsep bridging dimana 2 building ini dihubungkan dengan WiFi antenna dan seterusnya dihubungkan kepada satu switches dan diedarkan kepada Access point bagi keseluruhan building tersebut. Dengan cara ini keseluruhan bangunan akan menerima coverage wifi dan ini lebih effective untuk covering keseluruhan kawasan bangunan.
 

Selain itu konsep bridging ini juga boleh dilakukan dengan kaedah seperti ini, melalui tower atau tempat tinggi kepada bangunan bangunan yang lebih jauh.


Terdapat beberapa lagi design yang boleh dilakukan mengikut kesesuaian environment anda tetapi harus diingat tentang kekangan-kekangan lain yang ada pada wifi. Dengan memahami konsep WiFi Extender dan Bridging ini anda dapat membuat keputusan yang lebih tepat dalam usaha untuk menentukan design terbaik di tempat anda.

Apa yang dikongsi ini adalah berdasarkan pendapat, pengetahuan dan pengalaman saya dalam berurusan dengan WiFi selama 13 tahun dan sesungguhnya masih terdapat kelemahan dalam diri saya. Namun apa yang dikongsi ini adalah bertujuan untuk member pendedahan asas WiFi supaya anda boleh mendapat idea untuk membantu kerja-kerja anda berkaitan dengan wifi nanti.

Disediakan oleh :
Khairil Anwar Bin Ahmad Kasim
(Pakar Industri Negara : Telekomunikasi)
(Al Fatih Solution)
#COMPTia A+
#CISCO WIFI
#IC3 - 1CitiZen Trainers
#CCNA
#Penetration Testing & Ethical Hacking

2 comments:

  1. Thanks for sharing the important information. Your blog is very usefull for us. mywifiextlogn Connect your extender to a power supply.

    ReplyDelete